Educație prin ochi de explorator

O școală mare dintr-un sat la 8 km de Brașov își deschide porțile la prima oră într-o zi de sâmbătă. În timpul săptămânii, școala e plină de copii dornici de cunoaștere, dar azi e ceva diferit. Cei peste 100 de oameni care intră în curtea Școlii Gimnaziale din Sânpetru la prima oră a dimineții nu au ghiozdanele în spate, doar entuziasmul și dorința de cunoaștere mai amintesc de școlarii de altădată. Sunt profesori și au venit la școală să învețe.

Conferinta Explorator in educatie_poza 2

Este 6 aprilie 2019 și are loc „Explorator în educație”, un eveniment de formare a cadrelor didactice. Unii vin de la sute de kilometri distanță pentru a participa la două dintre cele șase ateliere pe care traineri din comunitatea alumnilor Teach for Romania le-au pregătit special pentru a fi aplicabile la realitatea din școlile românești. Și vin cu propriile ghiozdane deschise pentru a primi.

În școlile din România există o nevoie acută de formare continuă a cadrelor didactice. Există multe voci care cer ca un profesor să se adapteze unei lumi în schimbare permanentă și unor noi comportamente de învățare. Vocea copiilor este, poate, cea mai puternică dintre ele și ea nu rămâne doar în sala de clasă. Pentru a putea facilita experiențe de învățare pentru alții, o spun cercetătorii, e nevoie ca un formator să fie mereu pus la punct cu metode, strategii și perspective didactice de actualitate, care să poată răspunde nevoilor de învățare din sala de clasă.

Pentru organizații ca Fundația Seeding Knowledge și Teach for Romania, partenere educaționale în implementarea proiectului sprijinit de Romanian-American Foundation, nevoia a devenit un context bun pentru a veni cu o inițiativă. De aceea, timp de câteva luni, oameni dedicați au construit un eveniment care să aducă soluții și experiențe de pus în practică în sălile de clasă de unde vocile se aud din ce în ce mai puternic și mai argumentat. Cele șase ateliere desfășurate simultan au abordat teme precum literația, autonomia în învățare, gestionarea emoțiilor și pedagogia Montessori.

La sfârșit de zi, profesorii au plecat cu idei foarte conturate despre metode și moduri de lucru alternative cu elevii. „Am primit multe lucruri pe care să le dau mai departe”, spune una dintre participante. „Am învățat o nouă abordare a procesului de învățare pe care o voi aplica în calitate de cadru didactic, dar și de părinte”, „Pot să îmi apropii emoțional elevii prin metode învățate azi.” Atâtea voci care sunt pline de entuziasm, ale unor oameni care o zi întreagă s-au întors în bănci și au avut deschiderea de a se descoperi pe ei înșiși. Iar cei opt traineri s-au bucurat să poată fi alături de ei în proces și să împărtășească din propriile lor experiențe de învățare.

,,Foarte impresionată de ce s-a întâmplat astăzi aici. Plec foarte entuziasmată. Până și modul în care formatorii au pregătit aceste ateliere îmi dau idei de cum îmi pot pregăti eu lecții la clasă. Am participat la Autonomia în învățare și Cultura învățării. Nu pot să fac o comparație între ele, ambele au fost extraordinare. Plec acasă cu metode practice și o idee mai specială pentru o oră de dirigenție, să fac o cutie în care elevii să își pună bilețele cu așteptările și sugestiile lor. Am învățat că trebuie să îi ascult mai mult.” (Kovacs Bianca Alexandra, educatoare la Grădinița Nr. 22 Brașov)

813A3866.jpg

O școală dintr-un sat la 8 km de Brașov își închide porțile la orele serii într-o zi de sâmbătă. Pe parcursul zilei, peste 100 de profesori, din județe ca Brașov, Prahova, Sibiu, Călărași sau Neamț, au putut să vadă cum se face educația la firul ierbii și practic. Au plecat cu ghiozdanele pline. Sunt exploratori în educație. Și sunt fericiți că pot da mai departe tot ce au primit.

                                                                                    ***

Această conferință a fost susținută printr-un grant acordat de Romanian American Foundation și Teach for Romania alumnilor programului, conferința fiind implementată cu sprijinul Fundației Seeding Knowledge. Acest eveniment n-ar fi fost posibil fără implicarea partenerilor; Școala Gimnazială Sânpetru, Radio România Cultural, Radio România Actualități, Radio România Antena Satelor, Radio România Internațional, Agenția de presă RADOR, EduPedu, Asociația EduConect, ABC-ul Nutriției, Fanbook și de sponsorii: La Fantana, Librăriile Cărturești, Editura Humanitas.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s