“La școală m-au intrebat ce vreau să devin când o să fiu mare. Le-am răspuns: Fericit. Mi-au spus că nu am înțeles cerința. Eu le-am spus că ei nu înțeleg viața.” John Lenon

Cred cu tărie că educația este despre fericire. Spun asta pentru că atât copiii cât și noi în calitate de profesori ne dorim să avem parte de fericire. Fericirea că putem fi parteneri de drum, de învățare, pentru cei ce vor deveni oameni integri, demni, pregătiți să-și ia viața în propriile mâini. Educația e despre cum putem deveni autonomi, cum putem sădi valori și credințe care mai apoi să fie acceptate și integrate de fiecare prin prisma propriilor alegeri asumate.

Consider că educația formală are absolută nevoie de interacțiunea cu metodele venite din nonformal, de joc și de joacă. Asta nu exclude obiectivele de învățare sau evaluarea progresului. Educația e despre lume, despre natură, despre și pentru oameni și tot ce ne înconjoară fapt pentru care actul educațional are nevoie de medii cât mai diverse, situații cât mai neobișnuite care să producă atât confuzie în mintea copiilor cât și siguranță că ceea ce fac îi va duce la aflarea răspunsului. Spun confuzie pentru că sunt de părere că în calitate de profesor ceea ce mă califică pe mine e tocmai posibilitatea de a-i da copilului instrumentul pe care-l poate folosi în descoperire însă nu și răspunsul. Așa încurajez cercetarea, dorința de a afla răspunsuri și de a înțelege fenomene, procese.

Educația cu sens se produce atunci când încurajezi inițiativa, dezbaterea, găsirea de soluții alternative, neîngrădirea creativității, atunci când dincolo de procesul instructiv-educativ pregătești adevărați lideri. Leadership-ul produce plus valoare în orice comunitate și e de datoria școlii să formeze oameni care să poată produce schimbări în comunitățile în care trăiesc ori să continue lucrurile cu adevărat valoroase. Acest lucru formează cetățeni implicați, preocupați de binele comun nu doar de interesul propriu.

Închei prin a spune că educația e despre abilitățile și talentele fiecăruia, despre a învăța și a practica umanitatea. Strategiile didactice care pot aduce progres vizibil în procesele educaționale sunt cele care țin cont de diferențe, care încurajează dezvoltarea spiritului, a caracterului, descoperirea și folosirea abilităților proprii, a propriului element.

 

Vasile Brașovanu – Învățător

Seeding Knowledge Foundation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s